Sárközy Pál: Out of Mind 2. / Az elmén túl 2.

2020. március 2. - 2016. március 31.

A kiállításról

Az Abigail Galéria és Aukciós Ház 2010 februárjában rendkívül nagy sikerrel mutatta be a Párizsban élő művészpáros, Sárközy Pál és Werner Hornung közös műveinek retrospektív tárlatát.

A „digitális szépművészetként” (Digital Fine Art) definiált, virtuóz grafikai tudással és számítógéppel készült alkotásaikból az elmúlt évek során a világ kulturális központjaiban rendeztek exkluzív bemutatókat.

A volt francia köztársasági elnök, Nicolas Sarkozy édesapjaként, nagybócsai Sárközy Pál neve ismerősen cseng a világsajtóban, az „Eifelturm” művésznevén szereplő Werner Hornung – számos digitális művészeti díj nyerteseként – világszerte kedvelt számítógépes grafikus.

Az évtizedek óta Párizsban tevékenykedő, barátságban álló művészek 2004-ben határozták el, hogy önnön határaikat a képalkotás folyamatának kiterjesztésével, a legkorszerűbb technológia alkalmazásával próbálják meg túllépni. Elérkezettnek látták a pillanatot ahhoz, hogy közös képi tér, új alkotói szubjektum létrehozásával, a mindkettőjük számára kísérleti terep meghódítását jelentő digitális univerzum kedvéért kilépjenek addigi művészi világukból. Sárközy hagyományos grafikai látásmódja és Hornung komputergrafikusi előképzettsége szinte azonnal új, egyedi stílust teremtett.

A kiállításán szereplő képek „technikailag magukban foglalják mind az egyedi művet, mind a sokszorosított digitális alkotást.” Ez nem ellentmondás. A közös digitális képek kiindulópontjául Sárközy Pál fantáziarajzai szolgálnak, amelyeket a technikai újdonságokkal mindig is előszeretettel kísérletező Hornung egészít ki fotó- és komputermanipulációval. „A számítógépes képkeverő program layereiben (tálcáin) százszámra hevernek a felhasználandó fotók és vázlatok, amelyekből összeáll a kész mű” – írja Hornung. Ám ezzel az alkotási folyamat még nem zárul le: az egyes fázisokat átbeszélik, megvitatják, kiegészítik. A „nyitott mű” vándorlása tovább tart a cybertérben, ide-oda a két művész (és számítógépe) között, míg végül el nem készül közös megelégedésre a digitális kép, amely egyelőre csupán digitális jel formájában, a monitoron látható. Ilyen értelemben az eredeti mű az, amely a számítógépes rendszerben (hardveren) tárolódik. Ugyanakkor a papírra készített vázlatrajzok, tervek szintén az eredetiség „aurájával” bírnak, Sárközy szignálja is rendszeresen azokat. Végül következik a művészi printek/nyomatok elkészítése, amelyeket ma már szintén digitális úton állítanak elő, s amelyek ezért lényegüknél fogva szintén eredetinek tekinthetők. A Sárközy-Hornung páros erősen limitált (1-6) darabszámban készíti el vászonprintjeit (amelyekhez hivatalos igazolást mellékelnek). Vagyis a file megsemmisülése után e 6 vászonkép jelenti immár az „eredeti” művet.

Sárközy és Hornung „digitális szépművészetként” definiált alkotásai a Dada, a szürrealizmus és a francia szimbolizmus (Moreau és Redon) hagyományait a pop art műtárgyat defetisizáló szellemében viszik át a legmodernebb technikákba. Irónia és fantázia keveredik antik mítoszokkal és a modern tömegkultúra szimbólumaival.

Sárközy Pál 1928-ban született Budapesten. 1948-tól él Franciaországban, ahova „üres zsebű emigránsként” érkezett. „Első párizsi decemberi éjszakámat az Arc de Triomphe-nál, a metró egyik szellőzőnyílásához bújva töltöttem, hogy felmelegedhessek.” – nyilatkozta a Times-nak (John Follain 2008-as riportja). Miután 21 évesen megházasodott (a leendő francia elnök édesanyját Andrée Mallah-t vette el), művészethez kötődő munkát keresett, így lett filmgyári alkalmazott, majd a Singer varrógépek reklámtervezője. Huszonhét évesen nyitotta meg saját reklámstúdióját Párizsban, amely virágzó vállalkozásnak bizonyult. A világ leghíresebb márkáival, divatcégeivel dolgozott együtt, a Diorral és a l’Oreallal. Ma Neuillyben egy kis szigeten lakik negyedik felesége családja társaságában. Művészetét gyakran próbálják olyan stilisztikai terminusokba kényszeríteni, mint “erotico-mystico-animista”, amin jókat tud kacagni. Az idén 88 éves művész a 2010-es budapesti kiállítást követően is, korát meghazudtoló kedvvel, lelkesedéssel és kreativitással alkot. Kiállításaival változatlanul járja a nagyvilágot, eleget téve a múzeumok és műgyűjtők felkéréseinek. Nagy sikerrel állított ki Monacoban, Lichtensteinben, Brugges-ben, Buenos Airesben, Kairóban, Pekingben, Moszkvában, több spanyol nagyvárosban. Jelenleg egy nagy amerikai vándorkiállításra készül.

A 2016. március 2-tól 31-ig nyitva tartó kiállításon a művész korábbi, Werner Hornunggal közösen készített alkotásai mellett, az Abigail Galéria bemutat, és értékesítésre kínál közel egy tucatot Sárközy legújabb korszakából. A figurális és nonfiguratív festményeket és kollázsokat lenyűgöző színgazdagság jellemzi.

A kiállítást Sárközy Pál jelenlétében Károlyi György, Magyarország párizsi nagykövete nyitja meg március 2-án 18 órakor az Abigail Galériában. A helyszínen a művész dedikálja az „Egy teljes élet” című lebilincselő önéletrajzi könyvét.